Stockholm som stad brukar varje år vara säte för 100-tals mässor. Hit vallfärdar människor under hela året som vill se nya bilar, båtar, trädgårdar och mat och hushållsredskap. Flera är de företag som har fått så många fler kunder efter att ha ställt ut på någon av mässorna. Mässorna drar inte bara besökare till sina mässor, de generar också fler hotellövernattningar, restaurangbesök och nöjesbesök.

Mässorna är utmärkta tillfällen för nylanseringar

För företagens del är mässorna utmärkta tillfällen till reklam och marknadsföring – och det är ju en del av hela konceptet; få dem att exponeras och synas. Har man nya produkter är det ju oftast lagom till mässans som de lanseras. Och tidningarna vill skriva om de senaste nyheterna inom de olika områden.

Ska man så lyckas synas i det hav av nyheter bland alla företagen gäller det att lyckas fånga uppmärksamheten. Då räcker det inte att dela tråkiga marknadsföringsbroschyrer, visitkort, utan då måste man visa att det egna företaget befinner sig i framkant av den tekniska utvecklingen. Då måste man stå ut och visa sin marknadsföring på stora TV-skärmar eller på vita dukar eller väggar.

Ju bättre skärm, desto fler väljer att titta

Vi har ju blivit matade med bilder och filmer, åtminstone den generation som idag är vuxen, det vill säga de som föddes under 1980-talet. Den generationen är uppvuxna med MTV – Music television, med filmer och bilder som bara fladdrar förbi. Läsningen har gått ner i takt med användandet av papper. Digitaliseringen har gjort att vi inte använder papper längre. Breven vi sänder är inte av papper, tidningarna vi läser är inte längre papperstidningar. Det enda vi läser är våra mobiler.

Vi vänjer oss vid skärmar överallt

Dagens små barn växer upp med skärmar och kan redan i låg ålder använda sig av både läsplattor och internet. De kommer att ha ett försprång till datorer, skärmar, bilder och filmer på ett sätt som vi andra aldrig kommer att komma i närheten av. Tvärtom kommer berättelserna om pappersbrev, kuvert, frimärken och tidningarnas sätterier bli anekdoter som vi berättar för barnbarnen antagligen digitalt i cyberrymden när vi blir gamla.

Företagen bör göra marknadsföringen digital

Går vi tillbaka till företagens marknadsföring på stora skärmar, är det bland det bästa vi kan göra om man som företag vill synas på någon mässa att hyra en projektor där man marknadsför antingen sina produkter eller själva företaget. Här kan du läsa mer om du har behov av att hyra en projektor i Stockholm för någon av alla de mässor som förekomma i den kungliga huvudstaden.